زیست‌فناوری مدرس

  • سردبیر: خسرو خواجه
  • تناوب نشر: فصلنامه
  • مدل انتشار: دسترسی باز

2322-2115 :pISSN

2476-6917 :eISSN

نشریه زیست‌فناوری یکی از نشریات انتشارات دانشگاه تربیت مدرس است که تحت مسئولیت علمی سردبیر و هیات تحریریه منتشر می شود.
نشریه زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس در حوزه های مختلف زیست فناوری منتشر می شود. این نشریه در ابتدا با نام "علوم و فناوری های زیستی مدرس"به صورت دو فصلنامه از پاییز ۸۹ به چاپ رسید و پس از دریافت درجه‌ی علمی-پژوهشی در تاریخ ۱۳۹۱/۷/۱۲ تحت عنوان "زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس"به کار خود ادامه داد.در حال حاضر مقالات مروری، کامل پژوهشی و کوتاه پژوهشی با داوری توسط افراد خبره را مد‌نظر قرار می‌دهد. مقاله مروری فقط از پژوهشگران مجرب مسلط به موضوع مقاله، که دارای تالیفاتی در آن زمینه هستند، پذیرفته می شوند.

 
اطلاعات تماس با دفتر نشریه
آدرس دفتر تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم زیستی، طبقه دوم، اتاق ۵۲۰۴
شماره تلفن ۸۲۸۸۴۷۳۳
شماره فکس ۸۲۸۸۴۷۱۷
آدرس ایمیل jmbs@modares.ac.ir

 
بیانیه بهترین گردش کار و جلوگیری از تخلفات نشر
مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران مجلات، در جهت ایجاد مجموعه‌­ای از حداقل استانداردها طراحی شده است که انتظار می‌­رود تمام اعضای کوپ از آن تبعیت کنند. بهترین دستورالعمل‌ها طرفدار زیادی دارند و در پاسخ به درخواست راهنمایی از سوی سردبیران در مورد طیف وسیع و روزافزون مسائل اخلاقی پیچیده طرح شده­ بودند. اگرچه کوپ انتظار دارد تمامی اعضا از مجموعه قوانین مربوط به سردبیران مجلات تبعیت کنند (و به شکایت­‌های مرتبط با اعضایی که از آن پیروی نکرده‌­اند می‌­پردازد)، متوجه شدیم ممکن است سردبیران قادر به انجام تمام توصیه‌­های بهترین عملکردها (که از همین رو داوطلبانه هستند) نباشند، اما امیدواریم پیشنهادات ما منجر به تشخیص آن دسته از خط مشی مجلات و عملکردهایی شود که نیاز به بازبینی و به بحث گذاشته شدن دارند.
در این نسخه ترکیبی از اسناد، مجموعه قوانین اجباری برای استانداردهای سردبیران مجلات، به‌صورت متون منظم با ماده­‌های شماره‌گذاری‌شده نوشته شده‌­اند.

۱ وظایف و مسئولیت­های کلی سردبیر
۱-۱ سردبیر باید در قبال هرگونه مطلبی که در نشریه او به چاپ می­‌رسد پاسخگو باشد.
به این معنی که سردبیر باید
۱-۲ برای مرتفع‌کردن نیاز خوانندگان و نویسندگان بکوشد؛
۱-۳ برای بهبود مداوم نشریه خود تلاش کند؛
۱-۴ رویکردهایی برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت مطالبی که به چاپ می­‌رساند داشته باشد؛
۱-۵ مدافع آزادی بیان باشد؛
۱-۶ حافظ درستی و تمامیت سوابق آکادمیک باشد؛
۱-۷ به واسطه سازگاری استانداردهای عقلانی و اخلاقی، نیازهای شغلی را برآورده کند؛
۱-۸ همواره مشتاق چاپ اصلاحاتٰ، شفاف‌سازی‌­ها، پوزش و عذرخواهی­‌ها به هنگام نیاز باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیران می‌­تواند شامل این موارد باشد:
  • فعالانه در جستجوی دیدگاه­های نویسندگان، خوانندگان، ویراستاران و اعضای هیات سردبیری در مورد شیوه­های بهبود رویکردهای نشریه خود باشد؛
  • تشویقکردن و آگاهبودن از تحقیق در رابطه با بازبینی و چاپ و دوباره ارزیابیکردن رویکردهای نشریه خود در پرتو یافته­های جدید؛
  • تلاش برای ترغیب ناشران در تهیه منابع مناسب و راهنمایی از جانب کارشناسان (به عنوان مثال طراحان و حقوقدانان)؛
  • حمایت از ابتکارات طراحیشده برای کاهش مشکلات موجود در پژوهش و انتشار؛
  • حمایت از ابتکاراتی که در جهت آموزش اخلاق انتشار به محققان ایجاد شده­اند؛
  • ارزیابی تاثیرات خط مشی نشریه بر رفتار نویسنده و مرورگران و سیاست­‌های تجدید نظر در مواقع لزوم که برای تقویت مسئولیت‌پذیری و کاهش مشکلات رفتاری لازم است؛
  • اطمینان حاصل کردن از این که هرگونه مطلب منتشرشده از جانب نشریه، پیام انتشار مقاله را منعکس کرده و آن را در متن آورده باشد.
 
۲ ارتباط با خوانندگان
۲-۱ خوانندگان باید در مورد تامین‌کنندگان مالی یا اجرای پژوهش آگاه باشند و بدانند آیا تامین‌کنندگان مالی نقشی در تحقیق و چاپ آن داشته‌­اند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است چه نقشی داشته­‌اند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • کسب اطمینان از این که گزارش­های چاپشده و بازبینی تحقیق، توسط مرورگرهای واجد صلاحیت صورت گرفته باشد (از جمله مرور آماری در جایی‌که لازم باشد)؛
  • کسب اطمینان از اینکه بخش­های مرورنشده نشریه کاملا مشخص هستند؛
  • اتخاذ رویکردهایی که صحت، جامعیت و وضوح گزارش­های تحقیقی را تقویت کند، از جمله ویرایش فنی و استفاده از رهنمودها و چک‌لیست­های مناسب؛ 
  • توجه به بهبود خط مشی شفافیت برای تقویت حداکثر شفافیت در مورد منشاء مقالات غیرتحقیقی؛
  • اتخاذ سیستم­هایی از تالیف یا مشارکت که عملکردهای خوب را ارتقا داده (به عنوان مثال، بهطوری که فهرستسازی بهطور دقیق نشان دهد چه کسی کار را به انجام رسانده است) و مشکلات (مانند نویسندگان روح و مهمان) را کاهش دهد.
  • به خوانندگان اطمینان دهد که نوشته‌های کارکنان نشریه یا هیات تحریریه بهطور بیطرفانه­ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
 
۳ ارتباط با نویسندگان
۳-۱ تصمیم سردبیر در پذیرش یا رد یک مقاله باید بر اساس اهمیت، اصالت و وضوح مقاله، اعتبار مطالعاتی و ارتباط آن با اهداف نشریه باشد.
۳-۲ سردبیر نباید برای قبول نوشته‌ها، تصمیم خود را عوض کند مگر آنکه در مورد نوشته با مشکلاتی جدی روبه‌رو شده باشد.
۳-۳ سردبیر جدید نباید تصمیمات سردبیر قبلی را در ارتباط با چاپ نوشته‌ها عوض کند، مگر آنکه مشکلاتی جدی در این باره شناسایی شود.
۳-۴ توصیف رویکردهای ارزیابی مجدد باید منتشر شوند و سردبیر باید آماده توجیه هرگونه انحراف عمده از رویکردهای توصیف شده باشد.
۳-۵ نشریات باید مکانیزمی را تعریف کنند تا نویسندگان بتوانند در برابر تصمیمات سردبیران به آن استناد کنند.
۳-۶ سردبیر باید انتظارات خود را از نویسنده در غالب رهنمودهایی به چاپ برساند. این رهنمودها باید بطور منظمی بهروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شوند.
۳-۷ سردبیر باید رهنمودی را در مورد معیار لازم برای تالیف یا این که چه کسی باید به عنوان شریک چنین استانداردهایی را در این زمینه رعایت کند تهیه نماید.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • بازبینی منظم نظرات نویسنده و ارایه لینک­های مرتبط با این رهنمودها؛
  • انتشار منافع متعارض مرتبط، برای تمام شریکان و انتشار اصلاحات در صورتی که منافع متعارض بعد از چاپ مشخص شده باشند؛
  • اطمینان حاصل کردن از این که مرورگرهای نوشته‌ها به درستی انتخاب شده­اند (به عنوان مثال اشخاصی که قادر هستند مطلب را مرور کنند و از منافع متعارض فاقد صلاحیت مبری هستند)؛
  • احترام به آن دسته از درخواست‌های نویسندگان مبنی بر این که در صورت قابل قبول و قابل اجرا بودن نوشته آن­ها، کسی حق بازبینی آن را نداشته باشد؛
  • در مواردی که تالیف مشکوک به داشتن مشکلات یا مشاجرات باشد به راهنمایی­های روندنمای کوپ استناد کند؛
  • چاپ جزئیات چگونگی حل و فصل موارد مشکوک به داشتن مشکل (به عنوان مثال لینک­ دادن به روندنمای کوپ)‌؛
  • چاپ تاریخ نوشته‌ها و پذیرش مقالات.
 
۴ ارتباط با مرورگران
۴-۱ سردبیر باید انتظارات خود را از مرورگر از جمله بهکارگیری مطالب ارائهشده جهت کسب اطمینان، در غالب رهنمودی ارائه کند. این رهنمود باید بطور منظم بروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شود.
۴-۲ سردبیران باید قبل از ارجاع مرور نوشته، مرورگرانی را برای بروز هرگونه منافع متعارض بالقوه در اختیار داشته باشند.
۴-۳ سردبیر باید سیستمی را در اختیار داشته باشد تا به واسطه آن اطمینان یابد تشخیص‌­های مرورگرها محفوظ هستند، مگر آنکه مرور آشکاری داشته باشند که نویسندگان و مرورگران از آن مطلع باشند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن سئوالات در زمینه اخلاقی و تحقیقات احتمالی و مشکلات برخاسته از نوشته‌ها در مورد انتشار (به عنوان مثال طراحی غیراخلاقی تحقیق، اطلاعات ناکافی برای حصول رضایت یا حمایت از موضوعات تحقیقی (از جمله حیوانات)، به کارگیری و ارائه نامناسب اطلاعات)؛
  • تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن اصالت نوشته‌ها و آگاهی نسبت به انتشار مطالب دارای اطناب و سرقت ادبی؛
  • دادن تجهیزات لازم به مرورگران برای شناسایی انتشارات مرتبط (به عنوان مثال دادن لینک منابع ذکرشده و جستجو در زمینه فهرست کتاب)؛
  • اعلام نظرات مرورگران به نویسندگان با تمامیت کامل، مگر آنکه اظهارات اهانت‌آمیز یا افتراآمیز باشند؛
  • اطمینان یافتن از همکاری مرورگران با نشریه؛
  • تشویق موسسات آکادمیک به پذیرش فعالیت­های مرور به عنوان رویکردی پژوهشی؛
  • بررسی عملکرد مرورگران و گام برداشتن در جهت حصول اطمینان از استاندارد بالای آن؛
  • توسعه و حفظ پایگاه داده مرورگران مناسب و بهروزرسانی آن بر اساس عملکرد مرورگران؛
  • بهکارنگرفتن مرورگرانی که اغلب مرورهای سریع، بیکیفیت یا با تاخیر دارند؛
  • حصول اطمینان از اینکه پایگاه داده مرورگران منعکس‌کننده جامعه آن­ها در نشریه است و افزودن مرورگران جدید در صورت نیاز؛
  • استفاده از طیف وسیعی از منابع (نه صرفاً مخاطبان شخصی) برای تشخیص مرورگران جدید بالقوه (به عنوان مثال پیشنهادات نویسنده، پایگاه داده مربوط به فهرست کتاب)؛
  • پیروی از روندنمای کوپ در مواردی که عملکرد مرورگران دچار مشکل باشد.
 
۵ ارتباط با اعضای هیات تحریریه
۵-۱ سردبیر باید اعضای هیات تحریریه جدیدی در نظر گرفته و بر اساس انتظاراتی که از آن­ها دارد رهنمودهایی را در اختیار آن­ها بگذارد و اعضا را به تناسب خط مشی­ و توسعه‌­های جدید، به روز نگه دارد.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • برخورداری از خط مشی لازم برای مدیریت نوشته‌های اعضای هیات تحریریه تا اطمینان حاصل شود که مرور بی‌طرفانه است؛
  • شناسایی اعضای هیات تحریریه باصلاحیتی که فعالانه در توسعه و مدیریت خوب نشریه همکاری دارند؛
  • بازبینی منظم ترکیب هیات تحریریه؛
  • ارایه راهنمای روشنی به اعضای هیات تحریریه در مورد نقش­ها و وظایف مورد انتظار که احتمالاً شامل این موارد خواهد بود:
    • فعالیت به عنوان عضو اجرایی نشریه
    • حمایت و ارتقای نشریه
    • جستجوی بهترین نویسنده­ها و بهترین آثار (به عنوان مثال از چکیده نشت­ها) و تقویت فعالانه نوشته‌ها
    • ویرایش نوشته‌ها برای نشریه
    • قبول مسئولیت ویراستاری، بازبینی و بیان نظرات در مورد مقالات در حوزه تخصصی خود
    • پیوستن و مشارکت در جلسات هیات تحریریه
    • مشورت دوره­ای با اعضای هیات تحریریه (مثلا بطور سالانه) برای بررسی نظرات در مورد اداره نشریه، آگاهکردن آن­ها از هرگونه تغییر در خط مشی نشریه و شناسایی چالش­های پیش رو
 
۶ ارتباط با صاحبان و ناشران نشریه
۶-۱ ارتباط سردبیر با ناشر و صاحب نشریه اغلب پیچیده است اما باید اساساً بر پایه اصول آزادی سردبیری باشد.
۶-۲ سردبیر باید بر مبنای کیفیت و تناسب مقالات با نشریه و بدون دخالت صاحب یا ناشر نشریه، در مورد چاپ مقالات تصمیم بگیرد.
۶-۳ سردبیر باید قرارداد کتبی داشته باشد که ارتباط او با صاحب یا ناشر نشریه در آن تنظیم شده باشد.
۶-۴ مفاد این قرارداد باید در جهت مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران نشریه باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • ایجاد مکانیزم­هایی برای حل و فصل تعارضات بین خود و صاحب یا ناشر نشریه با تشریفات قانونی؛
  • ارتباط پیوسته با صاحب و ناشر نشریه خود.
 
۷ رویکردهای ویراستاری و بازبینی
۷-۱ سردبیر باید مطمئن شود که بازبینی در نشریه او منصفانه، بیطرفانه و بهموقع است.
۷-۲ سردبیر باید سیستمی برای حصول اطمینان از این داشته باشد که مطالب ارائه شده در نشریه در حین بازبینی محرمانه باقی می‌­مانند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • حصول اطمینان از این که افراد مشغول به کار ویراستاری (از جمله خود) از آموزش کافی برخوردارند و بهرهمندی از جدیدترین رهنمودها، توصیه­ها و شواهد در مورد بازبینی و مدیریت نشریه؛
  • آگاهی از تحقیقات صورتگرفته در مورد بازبینی و پیشرفت­های تکنولوژیک؛
  • اتخاذ مناسب­ترین روشهای بازبینی برای نشریه و انجمن پژوهشی آن؛
  • بررسی دوره­ای عملکردهای بازبینی­ برای بهبود احتمالی آن­ها؛
  • ارجاع موارد مشکل­ساز به کوپ، به‌خصوص هنگامی که سئوالاتی مطرح شده­اند که در روندنمای کوپ پاسخ داده نمی‌شوند، یا گمان می­رود مشکلات جدیدی در مورد نشریه وجود دارد؛
  • داشتن جلسهای با حکم به منظور داوری در مورد شکایاتی که قادر به حل آن نبوده­اند.
 
۸ تضمین کیفیت
۸-۱ سردبیر باید گام­های معقولی در جهت حصول اطمینان از کیفیت مطالبی که چاپ می­کند بردارد، با توجه به این که نشریات و بخش­های درون نشریات اهداف و استانداردهای متفاوتی خواهند داشت.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • داشتن سیستمی برای شناسایی اطلاعات نادرست (به عنوان مثال عکس­هایی که در جای مناسب به کارگرفته نشده‌اند یا متون سرقت‌شده) هنگام بروز گمانه‌زنی­ها؛
  • اتخاذ تصمیمات مربوط به صفحه‌آرایی نشریه بر پایه شواهد مرتبط با فاکتورهایی که کیفیت گزارشات را بالا می­برند، به جای این که بر پایه دلایل زیبایی‌شناسی یا ترجیح شخصی باشند.
 
۹ حفاظت از اطلاعات شخصی
۹-۱ سردبیر باید در قضاوت­های خود، از اصول محرمانه بودن پیروی کند. صرف نظر از قوانین داخلی، آن­ها باید همواره اطلاعات اشخاصی را که در طول تحقیق یا تعاملات حرفه­ای به‌دست آمده­اند، محرمانه نگه دارند (به عنوان مثال بین دکتر و بیمار). بنابراین همواره لازم است رضایت کتبی آگاهی از انتشار را از افرادی گرفت که ممکن است شناخته‌شده باشند یا توسط دیگران شناسایی شوند (به عنوان مثال از نوع گزارش یا عکس­ها).
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • انتشار خط مشی خود در چاپ اطلاعات فردی (به عنوان مثال اطلاعات یا تصاویر شخصی) و توضیح کامل آن برای نویسنده؛
  • توجه کنید که رضایت مشارکت در تحقیق یا مسائل مربوط به آن، مشابه با رضایت انتشار اطلاعات، تصاویر یا نقل‌قول­های شخصی نیست.

۱۰ تشویق رعايت موارد اخلاقی (به عنوان مثال تحقیقات دربرگیرنده انسان­ و حیوانات)
۱۰-۱ سردبیر باید اطمینان یابد تحقیقی که منتشر می­کند بر اساس رهنمودهای اخلاقی بین‌المللی پذیرفته، صورت گرفته است (به عنوان مثال  Declaration of Helsinki برای تحقیقات کلینیکی و رهمنودهای AERA و BERA برای تحقیقات تحصیلی)
۱۰-۲ سردبیر باید تضمین بجوید که تمام تحقیقات توسط هیات ذی‌صلاحی که در حال حاضر وجود دارد به تایید رسیده­اند (به عنوان مثال کمیته تحقیقات اخلاقی). با این حال، سردبیر باید بداند چنین تاییداتی، اخلاقی بودن تحقیق را تضمین نمی­کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • آمادگی برای درخواست شواهد تایید اخلاقی بودن تحقیق و سئوال از نویسندگان در مورد جوانب اخلاقی (مانند چگونگی کسب رضایت شرکت‌کننده یا روش به‌کاررفته برای به حداقل رساندن آزار حیوان) در صورت بروز نگرانی­ها یا نیاز به شفاف‌سازی؛
  • اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات کلینیکی بر مبنای Declaration of Helsinki، Good Clinical Practice و دیگر رهنمودهای مربوط به تامین امنیت شرکت‌کننده صورت گرفته­اند؛
  • اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات یا مطالعات انجام‌شده بر روی حیوانات، در جهت رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی و خدمات انسانی برای مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی یا دیگر رهنمودهای مرتبط صورت گرفته­اند؛
  • تعیین مشاور یا هیات اخلاقی نشریه برای مشورت کردن در مورد امور خاص و بازبینی دوره­ای خط مشی نشریه.
 
۱۱ برخورد با تخلفات احتمالی
۱۱-۱ سردبیر موظف است در صورت مشاهده تخلفات یا نشانه­ای از بروز تخلفات وارد عمل شود. این وظیفه شامل مقالات چاپ‌شده و چاپ‌نشده می­شود.
۱۱-۲ سردبیر نباید به سادگی مقالاتی را که مشکوک به داشتن تخلف هستند رد کند. او از نظر اخلاقی باید چنین مواردی را پیگیری کند.
۱۱-۳ سردبیر باید از روندنمای کوپ در هر جای ممکن پیروی کند.
۱۱-۴ نخست سردبیر باید در جستجوی پاسخی از موارد مشکوک به تخلف باشد. اگرپاسخ قانع‌کننده­ای نیافت باید از کارکنان، موسسه یا بعضی از افراد ذی‌صلاح خواهان رسیدگی شود.
۱۱-۵ سردبیر باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مطمئن شود رسیدگی درستی در مورد تخلف انجام شده است؛ اگر چنین چیزی صورت نپذیرد سردبیر باید تمام تلاش خود را در جهت یافتن راه حلی برای این مشکل به کار گیرد. این وظیفه­ای دشوار اما مهم است.


۱۲ اطمینان از درستی سوابق آکادمیک
۱۲-۱ خطاها یا اشتباه در نوشته‌ها باید بر اساس درجه اهمیت سریعاً تصحیح شوند.
۱۲-۲ سردبیر باید از رهنمودهای کوپ در اصلاح اشکالات استفاده کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • حرکت در جهت کاهش مطالب هجوآمیز مستتر در چاپ (به عنوان مثال تمام موارد کلینیکی باید به ثبت برسند)؛
  • حصول اطمینان از این که مطالب چاپ‌شده به طریقه امنی آرشیو شده­اند (به عنوان مثال مخزن‌های دائمی مانند PubMed Central
  • در اختیار داشتن سیستمی برای این که به نویسنگان فرصت ارائه آزادانه مقالات تحقیقی را بدهد.
 
۱۳ مالکیت فکری
۱۳-۱ سردبیر باید نسبت به مساله مالکیت فکری آگاه باشد و با ناشر خود برای مدیریت توانایی نقض قوانین و تعهدات مالکیت فکری همکاری کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • اتخاذ سیستمی برای کشف سرقت ادبی (به عنوان مثال نرم‌افزاری برای جستجوی عناوین مشابه)؛ مقالات ارايه‌شده (بطور عادی یا به هنگام رویارویی با موارد مشکوک)؛
  • حمایت از نویسندگانی که کپی‌رایت برای آن­ها رعایت نشده است یا قربانی سرقت ادبی بوده­اند؛
  • داشتن آمادگی برای همکاری با ناشر در جهت دفاع از حقوق نویسنده و تحت پیگرد قرار دادن متجاوزان (به عنوان مثال با درخواست بازپس‌گیری یا برداشتن آن از وب سایت‌ها) صرف نظر از اینکه آیا نشریه کپی رایت را رعایت می­کند یا خیر.
 
۱۴ تشویق تبادل نظر
۱۴-۱ سردبیر باید مشوق و مشتاق رسیدگی به انتقادات متقاعدکننده از آثاری باشد که در نشریه به چاپ می­رساند.
۱۴-۲ باید به نویسنده مطلب مورد انتقاد فرصت پاسخگویی داده شود.
۱۴-۳ از مطالعه گزارش کار نتایج منفی نباید چشم‌پوشی شود.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • آزادی عمل برای تحقیق در مواردی که مطالب به‌چاپ‌رسیده در نشریه را به چالش می­کشد.
 
۱۵ شکایات
۱۵-۱ سردبیر باید سریعاً به شکایات رسیدگی کند و بداند شکایات حل و فصل نشده، شکایات بیشتری به بار می‌آورند. این مکانیزم و چگونگی ارجاع مسائل حل‌نشده به کوپ باید در نشریه روشن شده باشد.
۱۵-۲ سردبیر باید از رویه­ای که در روندنمای کوپ برای شکایات در نظر گرفته شده پیروی کند.


۱۶ ملاحظات اقتصادی
۱۶-۱ نشریات باید خط مشی و سیستمی داشته باشند تا مطمئن شوند ملاحظات اقتصادی، تداخلی با تصمیمات سردبیری ندارد (به عنوان مثال دپارتمان آگهی باید مستقل از دپارتمان ویراستاری عمل کن(.
۱۶-۲ سردبیر باید خط مشی تبلیغاتی روشنی در مورد محتوای نشریه و رویکردهای مورد نیاز برای اسپانسری داشته باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • چاپ توضیحی کلی از منبع درآمد نشریه (به عنوان مثال سهم درآمدی از قسمت تبلیغات، فروش، ملزومات اسپانسری و غیره)؛
  • حصول اطمینان از اینکه رویه اسپانسری بازبینی همانند اسپانسری خود نشریه است؛
  • حصول اطمینان از اینکه موارد گنجانده‌شده در اسپانسری فقط بر پایه شایستگی آکادمیک و جذابیت داشتن برای خوانندگان در نظر گرفته شده­اند و تصمیم‌گیری در مورد این ملزومات تداخلی با ملاحظات تجاری ندارد.
 
۱۷ تعارض منافع
۱۷-۱ سردبیر باید سیستمی برای مدیریت برخورد منافع خود و همچنین کارکنان، نویسندگان، داوران و اعضای هیات تحريريه داشته باشد.
۱۷-۲ نشریات باید رویه آشکاری برای حل و فصل نوشته‌های از جانب سردبیران، کارکنان یا اعضای هیات تحريريه داشته باشند تا مطمئن باشند بازبینی بی‌طرفانه است.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • چاپ فهرست منافع مشترک (مالی، آکادمیک یا انواع دیگر) کارکنان ویراستاری و اعضای هیات تحريريه (که هر ساله باید به روز رسانی شوند).


اختيار- غيرتجاری
CC BY-NC
این نشریه دارای دسترسی باز، تحت قوانین گواهینامه بین‌المللی Creative Commons Attribution 4.0 International License منتشر می‌شود که اجازه اشتراک (تکثیر و بازآرایی محتوا به هر شکل) و انطباق (بازترکیب، تغییر شکل و بازسازی بر اساس محتوا) را می‌دهد .
مدیر مسئول
بیژن رنجبر
؛ -
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: ranjbarb@modares.ac.ir
تلفن: ۸۲۸۸۲۰۰۸ (۲۱) ۹۸+

سردبیر
خسرو خواجه؛ -
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: khajeh@modares.ac.ir
تلفن: ۸۲۸۸۴۱۱۷ (۲۱) ۹۸+

هیات تحریریه
 
حسین نادری‌منش؛ -       
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: naderman@modares.ac.ir
تلفن: ۸۲۸۸۴۴۲۵ (۲۱) ۹۸+
 
یعقوب فتح اللهی؛ -        
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: fatolahi@modares.ac.ir
تلفن: ۸۲۸۸۲۰۰۹ (۲۱) ۹۸+
 
سید‌عباس شجاع الساداتی؛ -         
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: shoja_sa@modares.ac.ir
تلفن: ۸۲۸۸۳۳۴۱ (۲۱) ۹۸+
 
سامان حسینخانی؛ -        
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: shosseinkhani@yahoo.com
تلفن: ۸۲۸۸۴۴۰۷ (۲۱) ۹۸+
 
فائزه قناتی؛ -     
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: ghanagia@modares.ac.ir
تلفن: ۸۲۸۸۴۴۰۳ (۲۱) ۹۸+
 
خیام نکوئی؛ -    
وابستگی سازمانی: پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، کرج، ایران
ایمیل: khayam@arii.ac.ir
تلفن:  ۱۲۷۰۱۰۴۲ (۲۶) ۹۸+
 
نادر مقصودی؛ -
وابستگی سازمانی: دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
ایمیل: nmaghsoodi@sbmu.ac.ir
تلفن: ۲۲۴۲۹۷۶۸ (۲۱) ۹۸+
 
مجتبی سعادتی؛ -           
وابستگی سازمانی: دانشگاه امام حسین، تهران، ایران
ایمیل: saadati_m@yahoo.com
تلفن: -
 
رضا صابر؛ -        
وابستگی سازمانی: دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
ایمیل: re_sab@yahoo.com
تلفن: -
 
عباس صاحب‌قدم لطفی؛ - 
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: lotfi_ab@modares.ac.ir
تلفن: ۸۲۸۸۳۵۹۴ (۲۱) ۹۸+
 
حسن ابراهیم‌زاده؛ -         
وابستگی سازمانی: دانشگاه تهران، تهران، ایران
ایمیل: ebizadeh@khayam.ut.ac.ir
تلفن: ۶۱۱۱۲۴۹۲ (۲۱) ۹۸+
برای دریافت فایل راهنمای نویسنده اینجا کلیک کنید.

 
راهنمای نویسندگان
نویسندگان محترم لطفاً مقالات خود را جهت بررسی به آدرس http:// jmbs.journals.ac.ir  ارسال نمایید.
لطفاً در ارسال مقالات به نکات زیر توجه فرمایید.
اصول کلی: آئین نگارش مقاله زبان فارسی به‌طور کامل رعایت شده و از به‌کار بردن کلمات خارجی که معادل‌های دقیق و رسائی در فارسی دارند خودداری شود. مقاله ارسالی به‌طور هم‌زمان برای سایر مجلات ارسال نشود. مقالات ترجمه پذیرفته نمی‌شود.
نحوه تنظیم مقالات پژوهشی: صفحه اول مقاله شامل عنوان مقاله، نام و نام خانوادگی نویسندگان، درجه علمی، و آدرس دقیق کلیه نویسندگان و مسئول مقاله (فارسی و انگلیسی) می باشد. صفحه دوم و سوم شامل خلاصة فارسی و انگلیسی و کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی می‌باشد. چکیده مقاله نباید از 250 کلمه بیشتر باشد. چکیده انگلیسی باید کاملاً منطبق با چکیده فارسی باشد.
کلیدواژه فارسی و انگلیسی حداقل 3 و حداکثر 7 واژه فارسی و انگلیسی در انتهای چکیده آورده شود.
اصل مقاله بایستی شامل موارد زیر باشد:
- مقدمه: یک صفحه شامل: 1- اطلاعات قبلی و زمینه‌ای انجام شده و سابقه باذکر منابع 2- ضرورت انجام تحقیق 3- سؤالات بدون پاسخی که این تحقیق به آنها پاسخ می‌گوید و بیان این موضوع که چگونه نتایج این تحقیق می‌تواند به رفع ابهامات کمک کند. 4- تعریف اصطلاحات تخصصی یا اختصارات علمی 5- هدف تحقیق به نحو روشن.
مواد و روشها: شامل مواد و دستگاه‌ها با ارائه نام کشور و شرکتهای سازنده، جزئیات روشهای مطالعه طراحی تحقیق سوژه‌ها و نمونه‌های مورد آزمون، ملاک انتخاب و رعایت موازین اخلاق در پژوهش.
نتایج: در این قسمت با رعایت اصول علمی (گزارش عدد با درصد، گزارش میانگین با حدوداطمینان، ...)  نتایج ارائه می‌شود. نمودارها و تصاویر با وضوح (dpi300) و اعداد و توضیحات داخل شکل‌ها، نمودارها و جداول به فارسی ارسال شود. هر جدول در یک صفحه ارائه شود و عنوان آن بالای جدول ذکر شود. با توجه به محدودیت صفحات مجله، از تکرار ارائه مطالبی که در متن آورده شده‌اند در جداول و بالعکس باید اجتناب نمود. جداول و نمودارها فارسی باشد.
بحث: 1- آثار و اهمیت یافته‌های بدست آمده و محدودیت آنها 2- ذکر نتایج تحقیق مشابه دیگران و ذکر مغایرات و موارد نقض کننده 3- توضیح علت تفاوت بین نتایج این تحقیق با بقیه 4- توضیح موارد کاربرد عملی و قابلیت تعمیم پذیری نتایج بدست آمده 5- راهنمایی برای ادامه تحقیق خود یا دیگران، در مجموع ارائه آنچه که از این تحقیق به علم اضافه شده است. در مواردی جهت وضوح و فهم بیشترمقاله می‌توان نتایج و بحث را ادغام نمود
منابع: شماره منابع به‌کار گرفته شده در متن بایستی قید شود و به‌طور قطعی باید از عدد یک شروع و به ترتیب در کروشه اضافه گردد. ضمن انطباق کامل تعداد منابع محتوای مقاله و لیست انتهایی آن، متن دقیق منابع به ترتیب ظهور، در فهرست منابع آورده شوند. نحوه تنظیم منابع به شرح ذیل می‌باشد.
مقالات:
نام خانوادگی، حرف اول نام نویسنده (نویسندگان) (سال انتشار) «عنوان مقاله». نام نشریه. دوره (جلد)، شماره صفحات.
 Borkman, R. F., Tassin , J. D., and Lerman, S. (1981) The rates of photodestruction Of tryptophan residues in human and bovine lens proteins. Exp. Eye Res. 32, 747-754.
کتاب:
 نام خانوادگی نویسنده،حرف اول نام نویسنده، سال انتشار، عنوان کتاب، انتشارات، محل انتشار، شماره صفحه.
 Turro, N. J. (1978) Modern Molecular Photochemistry. Benjamin/Cummings, Menlo Park, CA , PP 170-200.
 
- قدردانی و تشکر
مقالات باید در صفحات A4 با فاصله تقریبی میان سطور single و قلم فارسی بی لوتوس (B Lotus) سایز 12 نازک و قلم انگلیسی (Times New Roman) تحت نرم افزار Word تایپ شود و نویسنده مقاله پس از ثبت نام در سامانه مجله علوم و فناوری زیستی مدرس، کلیه مراحل ثبت، ارسال و پیگیری مقاله را از آن طریق پیگیری نماید.
 
نشانی دفتر مجله:
نشانی دفتر مجله: تهران تقاطع بزرگراه شهید چمران و جلال آل احمد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم زیستی، دفتر مجله علوم زیستی مدرس
صندوق پستی 154-14115، تلفن:82884717 ، فاکس: 82884717
 
 
 
 
 
    بهینه‌سازی مقادیر کلروفیل و کاروتنوئید بیومس اسپیرولینا با بهره‌گیری از فتوبیوراکتوری نوین
    ساسان قبادیان, حسین گنجی‌دوست, بیتا آیتی, ندا سلطانی

    ارزیابی آینده مسیرهای نوآوری زیست‌فناوری براساس همگرایی آن با سایر فناوری‌ها
    عباسعلی احمدیان, سیدسپهر قاضی‌نوری, فاطمه ثقفی, سیدسروش قاضی‌نوری, مهدی محمدی

    پیشگویی انعطاف‌پذیری ساختارهای پروتئینی با استفاده ماشین بردار پشتیبان
    مژگان مظفری‌لقا, سیدشهریار عرب, جواد ظهیری

    بررسی اثرات ژنوتوکسیک نانوذرات اکسیدآهن مغناطیسی (Fe3O4) در گلبول های قرمز ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio) به روش میکرونوکلئوس تحت تیمار حاد و مزمن
    مرتضی یوسف زادی, سکینه مشجور, حسین ذوالقرنین, احسان کامرانی, مجتبی علیشاهی

    مطالعه مقایسه‌ای بارگیری D‌NA به نانوذرات طلای دارای بار سطحی مثبت و منفی
    نسرین فراهانی, مهرداد بهمنش, بیژن رنجبر

    محلول سازی و تخلیص بهینه پروتئین نوترکیب امتزاجی تری پاراتید بیان شده در باکتری E. Coli
    سپیده عباس زاده

    تحلیل داده های الکتروانسفالوگرام حین استراحت در بیماران مبتلا به تومور مغزی
    محمد فیروزآبادی, زهرا تابان فر, زینب خداکرمی, زینب شنکائی

    پاسخ‌های متفاوت سیستم ردوکس گیاه سویا به میدان‌های مغناطیسی ایستای 20 و 30 میلی تسلا
    فائزه قناتی, ساناز شکرالهی, رضا حسن ساجدی

    مکان‌یابی ژن‌های کنترل‌کننده صفات مرفولوژیک در زاده‌های F3 جو حاصل از تلاقی ارقام بیچر × کویر
    رباب دغاغله, حسین صبوری, حسین حسینی مقدم, عیسی جرجانی, حسین علی فلاحی

    بیان موقت فرم نوترکیب آنزیم اندونوکلئاز PARS II با استفاده از روش اگرواینفیلتراسیون در گیاه توتون
    محمد فارسی, مهدیه میرزایی, جعفر ذوالعلی

    کلونینگ، توالی‌یابی و شناسایی چندشکلی‌های جایگاه ژنی MHC-DAB II در ماهی فیتوفاگ (Hypophthalmichthys molitrix)
    محمدرضا کلباسی , الهام جرفی, مجید صادقی‌زاده, سیروس امیری‌نیا

    تنوع ژنتیکی در جمعیت‌های مختلف جنس آگروپیرون براساس صفات مورفولوژیک
    بهمن رهنمون, حمید حاتمی ملکی , رضا محمدی

    شناسایی مولکولی و بهینه‌سازی تولید آنزیم پروتئاز قلیایی خارج سلولی باکتری باسیلوس پسودوفیرموس MSB22 با استفاده از روش‌شناسی سطح پاسخ
    ماتیاسادات برهانی, زهرا اعتمادی‌فر , گیتی امتیازی, عیسی جرجانی

    شناسایی و سنجش کمی و کیفی ترکیبات پلی‌هیدروکسیلات نفتاکینونی پوسته و خار توتیای دریایی اکینومترا ماتایی خلیج فارس
    سلیمانی, یوسف زادی , رضادوست

    اثر ضدمیکروبی رنگدانه کاروتنوئیدی استخراج‌شده از میکروکوکوس روزئوس
    محمود یلمه , مرتضی خمیری, عزت‌الله قائمی, سیده‌ساناز رمضان‌پور, محمد قربانی

    روش تک‌مرحله‌ای برای کونژوگاسیون آنتی‌بادی‌ها با کوانتوم‌دات کادمیوم‌تلورید با استفاده از دکستران فعال
    مرتضی قرائت , رضا حسن ساجدی , نظام جلیلیان, مریم شانه‌ساز, منوچهر میرشاهی

    ارزیابی غلظت بهینه آهن در تشکیل جاروسیت و فعالیت باکتری اسیدی تیوباسیلوس فرواکسیدانس
    محمد کارگر, نسیم افتخاری

    بررسی اثر نوع ریزنمونه، محیط کشت و مدت زمان تاریکی در القا باززایی مستقیم از برگ‌ گیاه عناب (Ziziphus jujuba Mill) در شرایط درون شیشه
    زهرا هاشم زاده, مریم جعفرخانی, یوسف حمید اقلی

    تهیه نانوکامپوزیت پلی‌آنیلین-پلی‌وینیل ‌الکل_ نقره و بررسی خواص فیزیکوشیمیایی و ضدباکتریایی آن
    مریم فربودی, علیرضا صادقی

    حذف بیوکاتالیتیک ترکیبات گوگردی از دی سولفید اویل((DSO
    زهرا راه پیما, داریوش مولا

    کلونینگ ژن Tpel کلستریدیوم پرفرینجنز در باکتری اشریشیاکولی
    هیمن مامندی, بهرام گلستانی, رضا پیله چیان

    بهینه‌سازی قطر داربست‌ پلی‌کاپرولاکتون براساس سیستم فازی و مقایسه با روش پاسخ سطح
    صالحه شاهمرادی, امین جانقربانی, فاطمه یزدیان, فاطمه تابنده

    تولید بیوسورفاکتانت با استفاده از ملاس توسط یک باکتری بومی و شناسایی نسبی بیوسورفاکتانت تولید شده
    زیبا نجمی, غلامحسین ابراهیمی پور